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アピチャッポン・ウィーラセタクン

Apichatpong Weerasethakul

Works

  •  | 2011
  •  | 2014
  • For Tomorrow For Tonight | 2011
  •  | 2014

Biography

 1970     タイのバンコク生まれ

(映画監督・アーティスト, タイ・チェンマイ在住)

1994年に映像制作を始め、2000年に初めての長編映画を完成させる。

タイの商業映画界とは一線を画し、1999年に自ら設立したKickthe Machineプロダクションを通し、実験的でインディペンデントな映画制作を続けている。

2010年には、「ブンミおじさんの森」でカンヌ国際映画際にて最高賞(パルムドール)を受賞する。
同時に現代美術作家としても、国際的に高い評価を獲得しており、代表作には映像を使用したインスタレーション作品の「Primitive」がある。

これはドイツ・ミュンヘンのハウス・デア・クンスト(2009)、パリ市立近代美術館(2009)、ニューヨークのニュー・ミュージアム(2010)を含む多くの美術館を巡回した。

2013年には、美術家チャイ・シリとのコラボレーション作品にてシャルジャビエンナーレに出展し金賞(最高賞)を受賞、またドイツ・カッセルにて開催されたドクメンタ13にも出展した。同年に、福岡アジア文化賞(文化・芸術賞)も受賞している。

Apichatpong Weerasethakul began making f ilms and v ideo shorts in 1994 and completed his f irst feature in 2000. Lyrical and mysterious,his nonlinear works deal with memory and subtly invoke social issues. He works outside the commercial Thai film industry, devoting himself to promoting experimental and independent filmmaking through his production company Kick the Machine Films, which he founded in 1999. In 2010, his film Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives won the Palme d’Or at the Cannes Film Festival, France. Weerasethakul has also mounted exhibitions and installations, including the multi-screen project Primitive, 2009, which was presented at Haus der Kunst, Munich, Germany (2009); Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, France (2009); and the New Museum, New York, USA(2010), among other venues. In 2012, he created the online f ilm Cactus River for the Walker Art Center, Minnesota, USA, and was featured in Documenta 13, Kassel, Germany. Apichatpong also received the Sharjah Biennial Prize at the 2013 Sharjah Biennial 11, UAE. He’s also a recipient of the Fukuoka Prize, Japan, 2013.

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