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  3. PHOTOPHOBIA
Power Boy (Mekong), 2011
Power Boy, 2011
Flesh and Skeletons (Fireworks), 2014
Dilber, Still
installation view (photo: Takeru Koroda)
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installation view (photo: Takeru Koroda)
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installation view (photo: Takeru Koroda)
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展覧会について

ABOUT THE EXHIBITION

京都市立芸術大学ギャラリー@KCUAでは、開館5周年を記念し、アピチャッポン・ウィーラセタクン氏による個展「PHOTOPHOBIA」を開催致します。本展は、日本未発表の新作を含む作品約40点が出展される、これまで国内で開催されたアピチャッポン氏の最大規模の個展となります。

本展「PHOTOPHOBIA」は、2013年10月にノルウェー・オスローのStenersen Museumで開催された同名の展覧会をベースに新作を追加し、弊廊の展示空間に合わせ再編したものです。展示作品は、1999年制作の「Windows」から、2014年制作の「Fireworks」までの映像作品を中心に、写真等の平面作品も数多く出展します。

アピチャッポン氏の作品の多くは、タイのイーサーン(東北地方)でつくられ、その地域に伝わる迷信、個人的な記憶、夢、無意識、森の記憶などを主題としています。
アピチャッポン氏は、「森の中にある光と記憶に強く惹かれる」、同時に「全てを記憶したいという欲望と、全てを記憶してしまうことに対する恐怖がある」と言います。羞明(しゅうめい)を意味する「PHOTOPHOBIA」は、アピチャッポン氏の「光」に対する「憧憬」と、それに伴う「恐怖」や「痛み」を表しているとも解釈できます。

アピチャッポン氏の作品には、初期から一貫して説明的なものは少なく、抒情的で瞑想的ともいえる映像表現が特徴で、不思議な夢のように論理的な理解を求めません。一方で、直接的に明示されることはないですが、タイ現代社会と密接な関係にあり、若者、移民、経済格差、政治などの社会問題を、緻密に計算された映像表現の中に観取できます。そうした両義性が、作品に重層的な構造を与え、多くの人々を魅了しているのだといえます。多様なメディアを用いて表現されるアピチャッポン氏の作品世界をご高覧ください。


@KCUA1 @KCUA2:2014年6月14日-7月27日
GalleryB GalleryC:2014年6月14日-7月13日
※GalleryB,Cの展示は7月13日(日)までとなります。予めご了承ください。

Apichatpong Weerasethakul’s solo exhibition “PHOTOPHOBIA” is held commemorating the 5th anniversary of the opening of Kyoto City University of Arts Art Gallery @KCUA. Approximately 40 works (including new ones) will be on exhibit, making this the largest scale solo exhibition held by Apichatpong in Japan.

“PHOTOPHOBIA” is identical to the exhibition held in the Stenersen Museum (Oslo, Norway), now reorganized to fit our exhibition space with the addition of new work. Exhibition items include the video works “Windows” (1999) and “Fireworks” (2014), those between, and a great number of photographic works in addition.

Most of Apichatpong’s works were made in Isan—the northeastern region of Thailand—and center around the themes in that area: the local superstitions, individual memories, dreams, the unconscious, and the memories of the forests. Apichatpong states that he is “strongly attracted to the light within the forests and memories” and that he “has a desire to commit everything to memory, and also a fear of remembering everything.” PHOTOPHOBIA can be interpreted as his longing for light, and the accompanying fear and grief that comes with it.

Since the beginning, Apichatpong’s works have been consistently void of explanation. One of the features of his form of expression in video is they’re lyrical and contemplative, like a strange dream devoid of logical thought. Though there is no immediate manifestation, we can see influences from modern society in Thailand; we can register social problems in the minutely calculated videos such as youth, immigrants, economic disparity and government. These double meanings confer a multilayered structure to the works, mesmerizing many audiences. We invite you to view the world of Apitchapong’s works and his form of expression in various media.

会場
@KCUA1, 2, Gallery B, C
休館日
会期中無休
日時
11:00〜19:00(最終入場18:30まで)
観覧料
無料
企画
京都市立芸術大学ギャラリー@KCUA
主催
京都市立芸術大学
助成
芸術文化振興基金
協力
SCAI THE BATHHOUSE
トモ・スズキ・ジャパン有限会社
Pixel Engine LLC.
お問い合わせ
ギャラリー@KCUA TEL: 075-253-1509 MAIL: gallery@kcua.ac.jp
Venue(s)
@KCUA1, 2, Gallery B, C
Closed on
open everyday
Hours
11:00 - 19:00
Admission
admission free
Organized by
Kyoto City University of Arts ART GALLERY @KCUA
Presented by
Kyoto City University of Arts
Funded in part by a grant or grants from
Japan Arts Council
With the cooperation of
SCAI THE BATHHOUSE
Tomo Suzuki Japan
Pixel Engine LLC.
Contact
Gallery @KCUA – Phone: +81-75-253-1509 / E-mail: gallery@kcua.ac.jp

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