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展覧会について

ABOUT THE EXHIBITION

学生と教員の関係から生まれる学びの足跡を、作品を通して紹介する「アートであしあと」の第6回は、本学芸術資料館の収蔵品より、京都市立美術工芸学校図案科卒業作品の中から、明治後期より昭和戦前期までの間に制作された衣装及び装身具に関わる作品を選び展示します。本学の前身にあたる京都府画学校に、意匠図案の専攻ができたのは明治21年のことです。最初は応用画学科と呼ばれていましたが、校名改称、組織変更を繰り返し、明治32年にようやく図案科という名称に落ち着きました。もともと京都府画学校は、染織や陶磁器などの地域産業の振興を期待して生まれたものでした。しかし、当初の教育は画家を育てることに偏重してしまい、周囲の期待に応えるには時間がかかりました。まだ工芸は美術の一部というより産業の一部と捉えられていたのです。初期の図案教育が、日本画家である谷口香嶠(1864-1915)によって行われていたことを見ても、京都という地域が持つ保守的な美意識をうかがうことができます。日本絵画と意匠図案という教育の柱は、美術工芸学校への組織改編の中で明確に意識されるようになりました。そして神坂雪佳(1866-1942)や古谷紅麟(1875-1910)ら図案を専門とする教員が教鞭を執るようになり、明治42年には学外と連携した美工会のような図案家の組織が校内に生まれ、この時期学校と社会は比較的円滑な協力体制を築くことに成功しています。当時、図案に関わる海外の情報も少なからず流入していましたが、この学校では、写生と琳派をはじめとする日本の古典から発想することが重視されました。美術工芸学校の図案科は、長い歴史の中で伝統産業の分野に多くの人材を送り出しました。しかし、その教育は図案意匠の制作に特化しており、実制作に結びつく教育は、地域の工房にゆだねていました。京都に根付いた分業体制の中でこの図案教育は展開したのです。結果として図案家の活動は見えにくくなり、今日ではその足跡が辿れない人も少なくありません。ここに展示する卒業作品は、京都における二大染織産業である友禅染と西陣織による制作のための図案です。日清戦争後の日本の軽工業の発展を受けて、京都でも染物や織物の需要に応える必要が生まれていました。美工会の研究会では、西村総左衛門(千総)や飯田新七(高島屋)ら染織産業界からの図案課題が提出され、相互の意見交換を経て購入されたといいます。京都染織産業界の華々しい発展と歩みを共にした衣装図案の世界を、皆様どうぞごゆっくりご鑑賞ください。

This exhibition introduces, through artwork, learning born from the relationship between student and teacher by exhibiting work from KCUA’s Art Archive Collection related to accessories and costumes made between the latter Meiji period and the pre-war Showa period. The Design Department of the Kyoto Prefectural School of Painting, the predecessor to KCUA, was established in the 21st year of the Meiji era (1888). The department was initially known as the Department of Practical Drawing, but after the renaming of the school, and various organisational changes, the title Design Department was settled upon in 1899. The original intention of establishing the Kyoto Prefectural School of Painting was to encourage the regional textiles and ceramic industries. Initially, the school placed heavy emphasis on the supporting of artists and so it took time for the expectations to be met. The industrial arts were still considered to be one aspect of industry, rather than an art form in themselves.

The early days of education in the Design Department were led by Japanese painter Kokyo Taniguchi (1864-1915) and sought direction from the conservative sense of aesthetic that had been preserved in the Kyoto area. The pillars of Japanese painting and design education were considered with a new clarity through the reorganisation as the School of Fine and Industrial Arts. Furthermore, through the employment of specialist designers such as Sekka Kamisaka (1866-1942) and Korin Furuya (1875-1910) as teachers, and the development of the art and craft society in 1909, this was a period of successful deepening of the smooth collaboration between the school and society. At this time there was considerable influence coming from design activities abroad, yet the school maintained its roots in sketching from nature and expression born from Japanese classics of the Rinpa school.

The Design Department of the School of Fine and Industrial Arts had a long history of producing people of talent in the traditional arts. However, although it did provide specialised design education, the real artwork creation was entrusted to the local workshops and studios. This design education developed as a part of the organisations of specialisms that were rooted in Kyoto. As a result, the activities of designers became more obscure and the number of people following in these footsteps today are few.

This exhibition of graduation work shows designs that use the Yuzen dyeing method and Nishijin textiles: both aspects of the Kyoto textile industry. After the development of the Japanese light industry following the First Sino-Japanese War (1894-1895), there was a need to respond to the demand for dyeing and textiles in Kyoto. Purchases came from within the arts and crafts research society from textile industry figures such as Sozaemon Nishimura (Chiso) and Shinshichi Iida (Takashimaya) after they had submitted design briefs and exchanged ideas. We welcome everybody to enjoy a walk through the magnificence of Kyoto’s textile industry and the world of costume designs.

会場/展示室
@KCUA1
日時
2015年8月27日(木)〜9月6日(日)
11:00〜19:00(最終入場18:30まで)
休館日
月曜日
観覧料/参加費
無料
企画
京都市立芸術大学 芸術資料館
主催
京都市立芸術大学
お問い合わせ
@KCUA TEL: 075-253-1509 MAIL: gallery@kcua.ac.jp
Venue(s)/Room(s)
@KCUA1
Date(s)
2015.8.27 (Thu) - 9.6 (Sun)
11:00 – 19:00 (admission before 18:30)
Closed on
every monday
Admission/Cost
admission free
Organized by
Kyoto City University of Arts
Contact
@KCUA – Phone: +81-75-253-1509 / E-mail: gallery@kcua.ac.jp